En reise til coachende lederskap

Strategisk forretningsutvikling

Hva skjer når en erfaren leder slutter å gi svar – og i stedet begynner å stille spørsmål? Gjennom reisen fra tradisjonell ledelse til coachende praksis, oppdaget jeg at ekte gjennombrudd ofte skjer når ledere tør å slippe kontrollen, stille de rette spørsmålene og stole på at medarbeiderne finner svarene selv. Dette er historien om hvordan jeg forlot rollen som problemløser – og ble en bedre leder.

Som leder gjennom mange år i samme selskap, var jeg ofte den kollegaer og teamet kom til for å få raske svar. Med min erfaring og vilje til å engasjere meg, var det naturlig for meg å gi råd og løsninger jeg mente var best. Jeg trodde dette var måten å støtte teamet mitt på – lenge.

Overgangen til Coachende Lederskap

Min reise tok en ny retning da jeg utdannet meg til NLP-Coach for å fylle på egen lederryggsekk, og deretter deltok i et internasjonalt lederprogram, «My Conscious Leadership». Her lærte jeg at Coaching handler om bevissthet og å være fokusert i øyeblikkene, stille kraftfulle spørsmål, lytte på flere nivåer og aktivt være til stede. Jeg måtte sette mitt eget ego til side og tro på at individer og team kunne finne svarene selv, ofte bedre enn mine egne løsninger. Dette krevde trening og endring i mitt lederskap.

Jeg informerte både mine kollegaer i ledergruppen og teamene jeg ledet om at jeg ville endre på noe i min lederstil, noe som er hensiktsmessig da det kan være forvirrende når en begynner å stille mange flere spørsmål istedenfor å gi svarene.

Dette kan virke enkelt, men det krever høy grad av bevissthet og tilstedeværelse for å praktisere Coachende lederskap.

Etter Coachende Lederskap

Gjennom denne prosessen erfarte jeg kraften i oftere å la medarbeidere finne sine egne løsninger. Dette har styrket både resultater, individer og team, samt åpnet opp for nytenkning, kreative prosesser og innovative løsninger.

I ettertid har jeg som lederutvikler Coachet og utdannet flere hundre ledere til å forstå kraften i eget coachende lederskap. Jeg har levert grunnleggende Coaching kurs for ledergrupper og mellomledere i ulike næringer, med gode resultater.

Er du en god Coachende leder for dine team?

I mine år på innsiden av selskaper og som lederutvikler har jeg observert at mange ledere som svarer "ja" på dette spørsmålet, ofte er dårlig rustet til å svare.

Hvorfor? For ledere en tendens til å tro at de utøver Coachende lederskap når de faktisk bare forteller sine ansatte hva de skal gjøre til enhver tid.

Nøkkelen ligger her, å forstå forskjellene og bruke ulike teknikker inn i sitt lederskap.

Rådgivende Lederskap
  • Fokus: Gir spesifikke råd basert på egen ekspertise.
  • Metode: Tilbyr veiledning og konkrete anbefalinger.
  • Mål: Løser spesifikke problemer.
Coachende Lederskap
  1. Stille Spørsmål: Å stille åpne spørsmål som fremmer refleksjon.
  2. Lytte Aktivt: Å være til stede og lytte på flere nivåer, noe som krever forståelse, innsats og trening.
  3. Utfordre og Støtte: Å balansere mellom å utfordre medarbeidere til å tenke selv og støtte dem uten å gi direkte løsninger.
Styrken i å forstå forskjellene
  1. Situasjonstilpasning: Forstå når det er best å utøve Coachende lederskap eller gi råd.
  2. Bygge Kompetanse: Hjelper medarbeidere med å utvikle ferdigheter og selvtillit.
  3. Fremme Selvstendighet: Oppmuntrer medarbeidere til å tenke selvstendig.
  4. Forbedre Relasjoner: Styrker relasjonen mellom leder og medarbeider som skaper tillitt.
Fordeler med Coachende Lederskap
  1. Individuell vekst: Medarbeidere utvikler seg personlig og profesjonelt.
  2. Økt motivasjon: Medarbeidere føler seg verdsatt.
  3. Bedre arbeidsmiljø: Skaper en inkluderende og lærende kultur.
Ulemper med Coachende Lederskap
  • Endring av tankesett: Krever trening og endring i tankesett.
  • Tålmodighet: Kan ta mer tid i starten, enn å gi raske løsninger.
  • Bygge tillit: Krever tid for å bygge tillit.
  • Måling av suksess: Vanskelig å måle effekten kvalitativt.
Tilpasning til Endringer

Coachende lederskap er empatisk, bygger relasjoner og fremmer kontinuerlig læring, noe som er avgjørende for nye utfordringer.

Økt Innovasjon

Coachende lederskap oppmuntrer til kontinuerlig læring, noe som fremmer innovasjon. Ledere som praktiserer denne stilen, har vist hvordan det kan drive innovasjon på tvers av organisasjonen. Dette bidrar til at teammedlemmer føler seg verdsatt og motivert til å bidra med sine beste ideer og innsats.

Hvordan balansere KI og menneskelig coaching

KI kan analysere data og håndtere rutineoppgaver, mens mennesker møter med empati og tilstedeværelse. KI kan lage coaching planer og gi støtte gjennom chatbots, mens ledere finjusterer planene med åpne spørsmål og aktiv lytting. Empati i fysiske møter bygger tillit. Ved å kombinere KI for dataanalyse med menneskelig innsats for relasjonsbygging, kan organisasjoner skape en mer lærende organisasjon.

Utvikling av Fremtidige Ledere

Denne lederstilen er avgjørende for fremtidens behov. Behovet for nye ledere er stort, og coachende lederskap utfordrer og støtter raskere individuell utvikling, som får flere til å ville ta mer ansvar raskere.

Fremme Individuell Vekst

Coachende lederskap fokuserer på å utvikle medarbeidernes potensial, noe som fører til forbedret prestasjon og arbeidstilfredshet. Dette er spesielt viktig i en tid med usikkerhet, en verden i endring og massiv digitalisering, KI og hvor spesielt yngre generasjoner, som Gen Y og Z, kommer inn på arbeidsmarkedet med unike perspektiver og forventninger til oppfølging, inkludering og daglig tilbakemeldinger. Da er Coachende lederskap veldig fordelaktig.

Coachende lederskap er en kraftfull tilnærming som ikke bare styrker dagens organisasjoner, men også forbereder dem på fremtidens utfordringer.

Bevisste og mer tilstedeværende ledere som evner å bruke ulike teknikker, kan skape et mer fremtidsrettet, empatisk, inkluderende og utviklende arbeidsmiljø, og samtidig øke prestasjon og leveranser totalt sett.

Mer om

Strategisk forretningsutvikling

Alle artikler